Komedia dell'arte: między lokalnością a globalnością

Main Article Content

Aleksandra Koman

Abstrakt

Commedia dell’arte: between localism and globalism

Abstract

Subject to the present review is Lokalność i mobilność kulturowa teatru. Śladami Arlekinai Pulcinelli of Ewa Bal. The author analyzes Italian dialectical theatre from a doubleperspective: local and global mobility of culture. She observes how two principal masks ofcommedia dell’arte - Harlequin and Pulcinella - evolved over the years, by investigating theirrelation to political context that may result in domestication or foreignization.

Keywords: Ewa Bal, commedia dell’arte, intercultural transfer, cultural mobility, localism andglobalism of the theatre, Harlequin, evolution of masks, dialectical theatre, drama in politicalcontext

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Koman, A. (2017). Komedia dell’arte: między lokalnością a globalnością. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Historicolitteraria, 17, 241–244. https://doi.org/10.24917/20811853.17.21
Dział
Przeglądy krytyczne

Bibliografia

Bal E., Lokalność i mobilność kulturowa teatru. Śladami Arlekina i Pulcinelli, Kraków 2017.

Carlson M., Speaking in Tongues. Language at Play in the Theatre, Ann Arbor 2006.

Greenblatt S., Mobilność kulturowa: wprowadzenie, przeł. M. Sugiera, M. Borowski, „Didaskalia” 2011, nr 106.

Hobsbawm E.J., Narody i nacjonalizm po 1780 roku. Program, mit, rzeczywistość, przeł. J. Maciejczyk, M. Starnawski, Warszawa 2010.

Nicoll A., W świecie Arlekina. Studium o komedii dell’arte, przeł. A. Dębicki, Warszawa 1967.