Telewizyjne gry z Pirandellem

Main Article Content

Ewa Łubieniewska

Abstrakt

Televisions Play with Pirandello

Abstract

In the beginning of 1960s, the Polish press witnessed a discussion on Pirandello’s rightfor innovation, which was started by Zygmunt Greń who harshly attacked the writer for„pseudointellectualism” and using the metaphor of a mask as an empty stage effect. At thesame time, however, in Polish theatres, the author witnessed great prosperity. This includedalso Teatr Telewizji (Television Theatre) which in the course of 30 years showed his mostimportant plays, i.e.: Six Characters in Search of an Author, Henry IV, Right You Are (If You Think So), and comedies The Man, the Beast and the Virtue, Cecè, Il berretto a sonagli, The Manwith the Flower In His Mouth, and Tutto per bene.When analyzing two of them - Right You Are (If You Think So) from 1967 directed by IreneuszKanicki and Henry IV directed by Maciej Prus and shown as late as 1989 - it should be notedthat in both plays political undertones could be noticed. A characteristic interpretativefeature of adaptations of Pirandello in Polish theatres was the manifestation of the “role”his characters are doomed for, which happens at the price of their internal truth. Society,often using the institutions of power, tries to trespass the intimate space in order to conformit to predictable stereotypes uncovered by - real or pretend - “madness” of Pirandello’scharacters. Both Right You Are (If You Think So) and Henry IV gave us two different faces ofresistance of an individual in the context of pressure of collectivity, regardless of whether it isgoverned by institutions or stereotypes of worldview.Even though in the contemporary (almost non-existent) Teatr Telewizji it is difficult toimagine new adaptations of the author’s plays, in spite of gloomy prognosis of criticism, Polishtheatres are still interested in the author. Six Characters in Search of an Author treating abouta destruction of subjective structure and attempts of rebuilding it is especially constantlypresent in theatre programme. The play was even used in an experiment with theatre therapyin Lublin - a disabled group prepared the production.Therefore, maybe the Italian Nobelist still has a lot to offer to contemporary theatre?

Keywords: innovation, myth, reception, truth, illusion, mask, theatricality, collectivity,stereotype, power, madness

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Jak cytować
Łubieniewska, E. (2017). Telewizyjne gry z Pirandellem. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis | Studia Historicolitteraria, 17, 135–149. https://doi.org/10.24917/20811853.17.12
Dział
Studia i rozprawy

Bibliografia

A.O., Tak jest jak się państwu zdaje, „Radio i Telewizja” 1967, nr 28 z 9 VII, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/172465.html [dostęp: 15.11.2017].

Błoński J., Pirandello, zamienione dziecko, „Dialog” 1967, nr 6, s. 83–91.

Brahmer M., Pirandello, „Dialog” 1960, nr 1, s. 90–98.

Braun K., Notatki reżysera, Lublin 1970.

Greń Z., Pirandello bez maski, „Twórczość” 1962, nr 12, s. 84–90.

Jabłonkówna L., Advocatus diaboli, „Teatr” 1973, nr 15, s. 18.

Józefczuk G., Teatroterapia w Lublinie. Opowieść o sześciu postaciach Pirandella, „Gazeta Wyborcza. Lublin” 2010, nr z 23 XII, http://lublin.wyborcza.pl/lublin/1,35637,8863469,Teatroterapia_

w_Lublinie__Opowiesc_o_szesciu_postaciach.html [dostęp: 15.11.2017].

Józefczuk G., „Sześć postaci”. Premiera filmu o teatroterapii, „Gazeta Wyborcza. Lublin” 2011, nr z 27 X, http://lublin.wyborcza.pl/lublin/1,35637,10548608,_Szesc_postaci___Premiera_filmu_o_Teatroterapii_GALERIA.html [dostęp: 15.11.2017].

Jaszcz [Szczepański J.A.], „Kobra” czy filozofia?, „Trybuna Ludu” 1961, nr 315, s. 6.

Krakowska J., Mikołajska. Teatr i PRL, Warszawa 2011.

Kral A.W., Pani Frola i kłopoty z Pirandellem, „Teatr” 1961, nr 24, s. 5–6.

Kydryński L., Żeby wszystko było jak należy, „Przekrój” 1973, nr 1474 z 8 VII, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/221833,druk.html [dostęp: 15.11.2017].

Misiorny M., Wstęp do teatru aktora, „Kultura” 1973, nr 24 z 17 VI, s. 8.

Napiontkowa M., „…należy sprawę grać heterogenicznie” (wpływ repertuaru awangardowego l. 50. XX w. na kształt gry aktorskiej w Polsce), [w:] Sztuka aktorska a dramat, red. L. Kuchtówna, Warszawa 1993.

Ost J., „Żeby wszystko było jak należy” w Teatrze Dramatycznym, „Barwy” 1973, nr 7 z 7 I,

http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/177173.html [dostęp: 15.11.2017].

Pałłasz A., Czy renesans Pirandella?, „Kultura” 1974, nr 1 z 6 I, s. 14.

Panasewicz J., Tak jest, jak się państwu zdaje, „Express Ilustrowany” 1989, nr 43 z 1 III, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/169041.html [dostęp: 2.12.2017].

Pawlak H., Pani Frola i inni, „Głos Robotniczy” 1989, nr 55 z 6 III, http://www.e-teatr.pl/pl/realizacje/24253,szczegoly.html [dostęp: 15.11.2017].

Sławińska I.T., Pirandello i Holoubek, „Trybuna Robotnicza” 1974, nr 262 z 9 XI, http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/177195.html [dostęp: 15.11.2017].