Bruno i Caravaggio. Filozof heretyk i malarz heretyk w twórczości Gustawa Herlinga-Grudzińskiego
Main Article Content
Abstrakt
Bruno and Caravaggio - the heretic philosopher and the heretic artist in the works of Gustaw Herling-Grudziński
The present text follows the extraordinary “double portrait” of Bruno and Caravaggio - rebels in science and art, who are being „painted” by the Polish emmigrant writer in his works. They live together in his thoughts for many years. Herling writes series of texts about them, in which the position of the main character changes, but the remaining one is always inseparably present. The texts analyzed are his essay “Caravaggio” (1990) and the story about Giordano Bruno - “Deep shadow” (1994). There are fragments of them which are shown in “Journal Written at Night” (1985, 1996), and in “Talks in Dragonea” (1997) - between Herling and Bolecki.
Key words: Giordano Bruno; Caravaggio; Gustaw Herling-Grudziński;
Downloads
Article Details
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
POLITYKA PRAW AUTORSKICH
Wydawca „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” jest upoważniony do korzystania oraz do rozpowszechniana wszystkich opublikowanych w czasopiśmie materiałów na podstawie umowy licencji niewyłącznej, zawartej uprzednio na czas nieoznaczony każdorazowo z autorem/ką konkretnego utworu na określonych w tamtejszej umowie polach eksploatacji.
POLITYKA OTWARTEGO DOSTĘPU
„Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i instytucji na zasadach licencji niewyłącznej CreativeCommons (CC BY-NC-ND 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki pod warunkiem podania źródła dostępu i autorstwa danej publikacji. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Bibliografia
Bielska-Krawczyk J., Między widzialnym i niewidzialnym, Kraków 2004.
Григорова М., Очите на словото, Велико Търново 2015.
Kobos A., Moje dotknięcie Herlingiem-Grudzińskim, „Zwoje” 2000, nr 4 (24), http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje24/text04p.htm [dostęp: 20.05.2015].
Kuzniecow B., Styl Giordana Bruna, „Kwartalnik Historii Nauki i Techniki” 1971, 16/2.
Мутафов Е., Художници, София 1988.
Nowicki A., Materializm Giordana Bruna, [w:] G. Bruno, Pisma filozoficzne, Warszawa 1956.
Woźniak-Łabieniec M., Obecny. Nieobecny. Krajowa recepcja Czesława Miłosza w krytyce literackiej lat pięćdziesiątych w świetle dokumentów i cenzury, Łódź 2012.
Zawadzki W., Giordano Bruno przed trybunałem Inkwizycji, Akta procesu, Warszawa 1959.